Steel Seal Head Gasket Repair logo

VAURIOITUNEEN kannentiivisteen oireet

anna aina ammattilaisen varmistaa sylinterikannen tiivisteen  vaurioituminen. on kuitenkin olemassa merkkejä, joiden avulla voit havaita sen itse. 

ongelmat pakokaasussa

Käynnistäessäsi moottorin (etenkin jos päivä on kylmän) ja havaitessasi pakoputkesta tulevan “valkoista savua”, todennäköisesti kyse on vain vesihöyrystä. Jos ilmiö häviää moottorin lämmettyä käyntilämpötilaan, niin valkoinen savu on normaalia ja tästä ei tarvitse olla huolissaan.

Jos savun muodostuminen jatkuu vielä moottorin lämmettyä tai kiihdyttäessä kevyesti, tällöin lisätutkimukset ovat tarpeen.  Kyseessä voi olla vakavampi ongelma ja mahdollisesti oire vaurioituneesta sylinterikannen tiivisteestä.

“Valkoinen savu” on todellisuudessa vesihöyryä. Tämä johtuu siitä, että jäähdytinnestettä pääsee vuotamaan moottorin palotilaan, jossa se palaa ja muodostaa vesihöyryä. Vesihöyry näkyy savuna pakoputkesta. Tämä on yleinen oire vaurioituneesta kannentiivisteestä tai haljenneesta sylinterilohkosta, ja vaatii välittömiä korjaustoimenpiteitä. Edessä voi olla kallis moottorin korjaus. Tässä tilanteessa Steel Seal voi auttaa sinua säästämään jopa tuhansien eurojen korjauskulut.

On myös huomioitava, että “valkoinen savu” dieselmoottoreissa voi olla merkki ongelmasta polttoaineen syöttöjärjestelmässä, ja moottori käy “rikkaalla”. Tällöin kaikki polttoaine ei pääse palamaan käynnin aikana moottorin palotilassa, mikä näkyy valkoisena savuna pakoputkesta. Silloin ongelma ei ole sylinterikannessa tai sen tiivisteessä.

Näkyvän sinisen savun muodostuminen pakoputkesta voi johtua öljyn sekoittumisesta polttoaineeseen. Yleensä ongelman aiheuttaa kuluneet  tai vaurioituneet tiivisteet. Moottorin ulkopuolinen vuoto voi myös näkyä sinisenä savuna moottoritilassa, kun öljy pääsee kosketuksiin kuuman moottorin kanssa ja se palaa. Moottoriin on myös saatettu lisätä liikaa öljyä,  joten varmistathan  moottoriöljyn määrän olevan oikea ajoneuvoosi.

Moottori on monimutkainen järjestelmä, jossa on paljon erilaisia tiivisteitä, joista moni voi olla syynä kyseiselle savuttamiselle.  Pahimmassa tapauksessa kyseessä voi olla sylinterikannen tiiviste. Jos palotilan öljyvuodon aiheuttajaksi epäillään vaurioitunutta sylinterikannen tiivistettä, niin olethan yhteydessä tekniseen tukeemme (info@steelseal.fi)  aina ennen Steel Seal-tuotteen käyttämistä. Koska Steel Seal vaikuttaa jäähdytysjärjestelmän kautta ja tällöin ei pääse korjaamaan vuoto kohtaa. Huomioithan myös, ettei tuote toimi moottorin ulkopuolisille öljyvuodoille, paitsi jos vaurio on yhteydessä jäähdytysjärjestelmään. Haluamme aina varmistaa parhaat mahdollisuudet ajoneuvonne korjauksen onnistumiselle, ja mikäli emme koe tuotteesta olevan apua ajoneuvossa ilmenevään ongelmaan, emme suosittele tuotetta käytettäväksi.

Suosittelemme aina kääntymään ammattilaisen puoleen hakemaan diagnoosin ajoneuvon ongelmaan, jos havaitset pakokaasun värin olevan sinistä.

 

Pakokaasun harmaalle värille voi olla useampia syitä, alkaen viallisesta turbosta, ongelmasta PCV-venttiilissä (jonka tehtävä on vähentää ajoneuvon päästöjä) tai yksinkertaisesti öljyn palamisesta. Suosittelemme tällöin ajoneuvon välitöntä tarkistamista autokorjaamolla ammattilaisen toimesta.

Yksi mahdollinen syy harmaan savun havaintoon pakoputkistosta on automaattivaihteiston öljyvuoto. Savu muodostuu, kun automaattivaihteiston öljy pääsee moottorin kautta palotilaan. Tällaisessa tapauksessa suosittelemme viemään ajoneuvon ammattilaisen tarkastettavaksi.

Musta savu pakokaasussa voi indikoida, että polttoaineen/ilman suhde moottorissa on epätasapainossa. Tällöin moottori polttaa liikaa polttoainetta ja tämä on havaittavissa mustana savuna pakoputkesta. Se on sekoitus karstajäämistä ja muista partikkeleista moottorissa. Tämä johtaa kohonneeseen polttoaineen kulutukseen, joten kannattaa käyttää ajoneuvo tarkistettavana autokorjaamolla. 

Pakoputkesta tulevalle mustalle savulle voi olla paljon mahdollisia syitä, esimerkiksi tukkeutunut moottorinilmansuodatin, viallinen EGR-venttiili, tukkeutunut imu- tai pakosarja, viallinen sensori tai ongelma polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä.

Hiukkassuodatin (DPF) saattaa olla syynä jos kyseessä on diesel-ajoneuvo. DPF on suunniteltu polttamaan (regenerointi)  hiukkasuodattimeen kertyneen “karstan” ajoneuvolla ajettaessa. Yleensä näin tapahtuu, kun autolla ajetaan moottoritiellä n. 100km/h nopeudella. Tästä ei tarvitse olla huolissaan, moottoritienopeuksilla ajettaessa tämä saattaa tapahtua useinkin. Jos kuitenkin tavallisesti ajoneuvolla ajetaan vain lyhyitä matkoja ja saavuttamatta harvoin moottoritienopeuksia, tällöin DPF-suodatin voi hyvinkin tukkeutua. Tämän ilmaisee yleensä DPF:n varoitusvalo ajoneuvossa.

 

Kaikissa yllä mainituissa tapauksissa: Jos pakokaasun väri epäilyttää tai et ole varma mistä on kyse, niin suosittelemme aina kääntymään pätevän ja luotettavan mekaanikon puoleen saadaksesi oikean diagnoosin. 

Tekninen tukemme on aina käytettävissäsi. Jos pahin tapahtuu ja syy on vaurioitunut kannen tiiviste, niin autamme Steel Sealin käytössä ja toivottavasti saamme ajoneuvosi takaisin tien päälle mahdollisimman nopeasti. Tavoitat meidät sähköpostitse info@steelseal.fi 

moottorin ylikuumeneminen

  • Yksi selkeimmistä merkeistä on kojetaulussa olevan moottorin lämpötilamittarin nouseminen punaiselle tai huomattavasti yli normaalin lämpötilan, tai varoitusvalon syttyminen moottorin ylikuumenemisen merkiksi.
  • On normaalia, että konepelti tuntuu lämpimältä pitäessä kättä konepellillä moottorin käydessä. Erittäin kuuma konepelti viittaa kuitenkin moottorin ylikuumenemiseen. Karkeana ohjeena voidaan pitää, että jos pystyt pitämään kättä konepellillä mukavasti n. 10 sekuntia, niin todennäköisesti moottori ei tuota ylimääräistä lämpöä ja se ei ole ylikuumentunut.
  • Jos konepellin alta nousee höyryä, niin todennäköisesti ylikuumentumista pääsee tapahtumaan. Tämän aiheuttaa yleensä kiehuva jäähdytinneste, joka muuttuu höyryksi ja pääsee vapautumaan jäähdytysjärjestelmästä.
  • Moottorista tulevia epätavallisia ääniä ei kannata jättää huomiotta, vaan ne tulee tarkastaa. Tikittävä tai jyskyttävä ääni voi olla merkki moottorin ylikuumenemisesta, joille voi useita erilaisia mahdollisia syitä. Suosittelemme aina näiden ongelmien korjaamista välittömästi. Näin vältytään vakavammilta vaurioilta, kuten sylinterikannen tiivisteen palamiselta. Ongelmat johtuvat yleensä häiriöistä jäähdytysnesteen kierrossa, esimerkiksi viallisesta termostaatista, joka voi aiheuttaa jäähdytysnesteen ylikuumenemisen. Tämä voi johtaa “kolahtelevaan” ääneen kun kylmä ja kuuma yrittävät päästä sekoittumaan. Öljyn päästessä ylikuumentumaan se menettää ominaisuutensa voidella moottoria ja mahdollisesti aiheuttaa ääntä moottorissa voitelemattomien osien hankautuessa vastakkain (esim. hydrauliset nostimet).
  • Tehon väheneminen moottorissa voi johtua ylikuumenemisesta ja se tulee tarkistuttaa mahdollisimman pian, etenkin jos jokin yllämainituista on havaittavissa moottorista.

Moottori on suunniteltu toimimaan sille asetetussa optimaalisessa lämpötilassa. Moottorista riippuen yleisesti tämä lämpötila alue on 90-105 asteen välillä. Jos moottori joutuu toimimaan pitkän aikaa yli optimaalisen lämpötilan, voi tällä olla vakavia seurauksia. Moottorin tietyt komponentit eivät kestä korkeita lämpötiloja pitkiä aikoja yhtenäisesti. 

On siis tärkeää, ettet jätä huomiotta merkkejä moottorin ylikuumenemisesta. Ongelma voi alkaa viallisesta termostaatista tai vuotavasta letkusta, jotka olisivat helposti vaihdettavissa, mutta pitkittyessäään tilanne johtaa pahimmassa tapauksessa kannen tiivisteen palamiseen.  Tällöin korjauskustannus voi nousta jopa tuhansiin euroihin.  Hyvä uutinen on, että yleensä on aikaa korjata tilanne ennen kuin pysyviä vaurioita ilmaantuu. Seuraa merkkejä,  ja tarvittaessa hae apua ammattitaitoiselta mekaanikolta. On hyvin mahdollista että ongelmaan on löydettävissä helppo ja edullinen ratkaisu.

Sytytysongelmat 

Yksinkertaistettuna tämä on polttoaineen itsestään syttyminen sylintereissä. On olemassa useita syitä jotka sen voi aiheuttaa, mutta ylikuumeneminen on yksi tekijä. Moottorissa voi olla havaittavissa tärinää, epätasaista käyntiä ja tehon vähenemistä.  Jos vika jätetään tarkistuttamatta se voi johtaa vaurioihin moottorin tiivisteissä, männärengaissa, männissä ja moottorin laakeroinneissa tai johtaa mahdollisiin lisävaurioihin moottorissa.

Sylinterikannen tiivisteen vaurio

Tunnetaan myös nimellä “palanut kannen tiiviste”; tämän tärkeän komponentin vaurioituminen moottorissa johtaa todennäköisesti kalliiseen korjauskustannukseen.  Lämpörasitus voi aiheuttaa vääristymiä sylinterikannessa, mäntien laajenemista ja takertelua, aiheuttaa sylinterikannen tiivisteen murtumisen tai “palamisen”. Tämä voi johtaa puristuspaineen laskuun, jäähdytinnesteen ja öljyn sekoittumisen keskenään, erinäisiin jäähdytinnestevuotoihin tai jatkuvaan moottorin ylikuumenemiseen.  Sylinterikannen tiivisteen vaurio on vakava ongelma, joka korjaamattomana johtaa käyttökelvottomaan ajoneuvoon.

Perinteisesti kannen tiivisteen vaihto on ollut ainoa vaihtoehto. Tarvittavien osien hinta ei välttämättä ole kovinkaan korkea, mutta tehtävän työn määrä nostaa korjauskulut todella suuriksi. Tämä vaihtoehto on toki suositeltava lähestymistapa; jos ajoneuvon omistajalla on mahdollisesti korkeisiin kustannuksiin varaa, suosittelemme että korjaustyön suorittaa ammattimekaanikko. Jos työ ei kuitenkaan ole kohtuuhintainen tai ajoneuvon arvo suhteessa korjauskustannuksiin kasvaa liian suureksi, niin Steel Seal on fantastinen vaihtoehto vain murto-osalla korjauskustannuksista.

Mäntien kuluminen

Kuten mitkä tahansa metallikomponentit, niin moottorinkin osat laajenevat niiden kuumentuessa. Tämä laajeneminen on otettu huomioon moottoria suunnitellessa. Mikäli lämpötila ylittää normaalin alueen, voi tästä kuitenkin aiheutua osien laajentumista yli suunniteltujen toleranssien. Tämä yleensä vaikuttaa erityisesti mäntiin, jolloin laajentumaan päässeet männät ottavat sylinterin seinämään kiinni aiheuttaen kulumista ja hankaumia. Ajan saatossa tämä voi johtaa männän rikkoutumiseen ja aiheiuttaa moottorille pahoja vaurioita.

Jos konepelti on erittäin kuuma tai moottorista nousee höyryä, suosittelemme moottorin jättämistä jäähtymään muutamaksi minuutiksi ja olemaan erityisen varovainen konepeltiä avattaessa. Sama pätee irroittaessa jäähdyttimen- tai paisuntasäiliön korkin tarkistaaksesi, onko jäähdytysnestettä liian vähän. Jos jäähdytysjärjestelmään on muodostunut painetta on olemassa vaara, että jäähdytysneste roiskuu ulos järjestelmästä aiheuttaen palovammoja. Odota siis aina kunnes moottori on jäähtynyt ja tämän jälkeen avaa vasta korkki. 
Tarkista, onko näkyviä vaurioita ja kulumia, kuten jäähdytysnesteen vuotoja, ja tarkista jäähdytysnesteen taso. Jos taso on alhainen, lisää oikeaa jäähdytysnestettä ja tarkkaile ajoneuvon lämpötilaa ja tasoa seuraavien ajomatkojen jälkeen. Jos jäähdytysneste on likainen, huuhtele järjestelmä ja vaihda vanha jäähdytysneste uuteen. Kun tutkit jäähdytysnestevuotoa, varmista, että kaikki osat on tarkastettu, mukaan lukien letkut, vesipumppu, termostaatti, jäähdytin ja tuuletin. 
Tietenkin, jos et ole varma näiden tarkastusten tekemisestä itse tai oireet ovat pahoja, voit aina viedä ajoneuvon pätevän mekaanikon luo ammattimaista diagnoosia varten. Toivottavasti mekaanikko kertoo sinulle, että ongelma on helppo korjata. Jos diagnoosi onkin sylinterikannen tiivisteen palaminen, voit tietysti harkita Steel Seal:a vaihtoehtona todennäköisesti kalliille korjauksille. 
Autolle on myös suoritettava yleiset huolto- ja tarkistustoimenpiteet. Näitä ovat esimerkiksi vanhan tai likaisen öljyn sekä jäähdytysnesteen vaihto. Öljyt tulee vaihtaa säännöllisesti valmistajan ohjeiden mukaisesti käyttäen valmistajan hyväksymää moottoriöljyä.
Jos visuaalinen tarkastus ei pysty tunnistamaan ongelman lähdettä, voidaan suorittaa puristuspaine- tai palamiskaasutesti. Nämä testit on suunniteltu diagnosoimaan, onko moottorissa puristuspaineen laskua sylintereissä, tai onko jäähdytysjärjestelmässäsi on havaittavissa palamiskaasun jäämiä. Nämä ovat yleisiä merkkejä palaneesta sylinterikannen tiivisteestä.

Tukkeutunut jäähdytin

Kaikenlainen tukos jäähdyttimen sisällä rajoittaa jäähdytysnesteen virtausta ja seurauksena saattaa olla lämpötilan nousu ja siitä johtuva ylikuumenenminen. Tämä tukos voi johtua kaikenlaisista roskista, jäämistä (lisätty vääränlaista jäähdytinnestettä jne.), vioista tai likaisesta jäähdytinnesteestä. Muista myös tarkistaa visuaalisesti jäähdyttimen etuosa ja varmista että ilma pääsee vapaasti jäähdyttimelle sekä myöskin jäähdytysnesteen kunnon tarkistus. Voit myös saada käsityksen siitä että voiko jäähdytin olla tukossa, koskettamalla jäähdyttimen ylä- ja alavesiletkuja jos lämpötilat eivät ole lähellä toisiaan moottorin ollessa normaalissa käyntilämpötilassa; jäähdytin voi tällöin olla tukossa. Kuten aina, ole varovainen koskettaessasi mahdollisesti kuumia moottorin tai jäähdytysjärjestelmän osia.

Vähentynyt jäähdytinneste

Yleinen syy moottorin ylikuumenemiselle on yksinkertaisesti liian alhainen jäähdytysnesteen taso. Tämä ei aina indikoi sitä että kysymyksessä olisi jäähdytysjärjestelmän vuoto, mutta jos olet täyttänyt säiliön niin seuraa vähentyykö neste tulevien päivien aikana jos kyllä niin lisätutkimukset ovat tarpeen tällöin.

Jäähdytysjärjestelmän vuoto

Toinen erittäin yleinen syy ylikuumentumiselle on vuoto jäähdytysjärjestelmässä. Mikä tahansa vuoto järjestelmässä laskee jäähdytysnesteen tasoa ja painetta järjestelmässä vähentäen jäähdytysnesteen kiertoa. Jos jäähdytysneste ei pääse kiertämään ja tehden sille tarkoitettua työtä, moottorin ylikuumeneminen on väistämätöntä.

Ajoneuvossa on monia paikkoja missä vuoto voi tapahtua esimerkiksi: jäähdytin, letkut, vesikotelot. vesipumppu tai sylinterikannen tiiiviste. Jos vuoto on ulkopuolinen sinun voi olla mahdollista paikallistaa vahingoittunut osa, tai voit jopa havaita jäähdytysnesteen vuotaneen ja aiheuttaen näkyvän lammikon auton alle jos vuoto on runsas. Sisäistä vuotoa ei pystytä havaitsemaan silmämääräisessä tarkastuksessa ja voi johtua palaneesta kannen tiivisteestä. Kun huomaat että joudut lisäämään jäähdytinnestettä ilman selvää merkkiä vuodosta on suositeltavaa että annat mekaanikon diagnosoida ongelman ja suorittaa sylinterikannen testin palokaasuille jotka voidaan havaita testillä. 

Viallinen termostaatti

Termostaatin tehtävä on säädellä jäähdytysnesteen kiertoa ja säätää moottorin läpmötilaa. Annetussa lämpötilassa termostaatti avautuu ja päästää jäähdytysnesteen kiertämään ja näin vähentäen moottorin lämpötilaa kun se on tarpeellista. Tästä johtuen viallinen termostaatti voi aiheuttaa ylikuumenemista tai moottori ei saavuta optimaalista lämpötilaa.

Jäähdyttimen/Paisuntasäiliön korkki

Jos epäilet että korkki aiheuttaa vuodon niin kyseinen on suositeltavaa vaihtaa itse ja kustannus ei myöskään ole suuri.

Viallinen jäähdyttimen tuuletin

Kuten voit odottaa kyseisen tuulettimen funktio moottorin jäähdytysjärjestelmässä on ylläpitää oikeaa moottorin lämpötilaa, poistaen ylimääräistä lämpöä jäähdytinnesteestä. Tuuletin voi lopettaa toimintansa monestakin syystä, kulumisesta loppuun, viallisesta sensorista tai sähköisestä viasta (esim. sulake). Kun tutkit mahdollista vikaa tuulettimessa niin varmista ettei moottori pääse ylikuumenemaan.

Viallinen vesipumppu

Yksi monista ongelmista mikä voi ilmetä jäähdytysjärjetelmässä on vesipumpun rikkoutuminen tai kuluminen loppuun. Tämä aiheuttaa sen että jäähdytysneste ei pääse kiertämään ja johtaa väistämättä ylikuumentumiseen.

Alhainen öljymäärä tai likainen öljy

Saatat ajatella että moottoriöljyn pääasiallinen tehtävä on voidella moottoria, sen tärkeisiin tehtäviin kuuluu myös jäähdytys. Öljy toimii suoraan jäähdytysaineena, mutta vähentää myös kitkaa ja lämpöä liikkuvien osien välillä.

Muista tarkistaa moottoriöljyn taso säännöllisesti ja täyttää jos tarve. Öljyn vaihtaminen säännöllisin väliajoin on myös välttämätöntä, koska vanhan ja likaisen öljyn voitelu ja lämmönsiirto ominaisuudet heikkenevät.

Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila tunnistin

Modernit ajoneuvot käyttävät useita sensoreita säädelläkseen moottorin toimintoja ja saat ilmoituksen jos jossain näistä ilmenee vikaa. Näihin kuuluu esimerkiksi jäähdytysnesteen lämpötila tunnistin jonka vika saattaa ilmoittaa että moottori lähestyy ylikuumenemista. Tässä tapauksessa ei muita toiminpiteitä vaadita kuin viallisen sensorin vaihtaminen uuteen.


Jos ylikuumenemisen syyksi epäillään palanutta kannentiivistettä tai halkeamaa sylinterilohkossa, Steel Seal voi olla ratkaisu ongelmaasi. Jos työn ja varaosien hinta ole ongelma tai jos koet että ajoneuvosi on riittävän arvokas kannentiivisteen vaihtoon, niin se olisi varmasti paras tapa korjaukselle. Kun korjaus ei yksinkertaisesti ole kannattava vaihtoehto korkeiden kustannusten tai suuren työmäärän vuoksi esimerkiksi työkoneissa, niin Steel Seal on loistava vaihtoehto sinulle ja autollesi.

Muista kuitenkin, moottorin ylikuumeneminen on varmasti merkki siitä  että ajoneuvossasi saattaa olla sylinterikannen tiiviste palanut. Mutta on tärkeää muistaa, että sylinterikannen tiivisteen vika on usein oire ei syy ylikuumentumiselle. Jäähdytysjärjestelmän alkuperäinen vika jos se on edelleen olemassa on korjattava ennen kuin yrität korjata ajoneuvoasi Steel Seal-tuotteella.

Tästä syystä suosittelemme että ennen kuin ryhdyt korjaamaan ajoneuvoasi Steel Seal:n kaltaisella tiiviste-aineella, kannattaa poissulkea muita mahdollisia syitä tapahtuneelle. Loppujen lopuksi haluamme että sinulla on paras mahdollinen menestys käyttämällä Steel Seal:ä jos syynä ei ole sylinterikannen tiiviste tai vaurio lohkossa niin Steel Seal ei yksinkertaisesti auta sinua. 

Jos sinusta tuntuu että ylikuumeneminen mahdollisesti johtuu vaurioituneesta kannen tiivisteestä  niin sitten ei ole olemassa toimivampaa tiivisteaine vaihtoehtoa kuin Steel Seal. Tekninen tukemme on tavoitettavissa jos sinulla tulee kysyttävää: +358 40 610 8185 tai sähköpostitse: info@steelseal.fi


jäähdytinnesteen katoaminen

Jäähdytysneste pitää nimensä mukaisesti jäähdytysjärjestelmän lämpötilan oikeana kiertämällä moottorista jäähdyttimeen ja takaisin yhä uudelleen ja uudelleen varmistaen, ettei moottori ylikuumene. Jos jäähdytysnestettä häviää, moottorin lämpötila alkaa nousta, ja tästä ongelmat alkavat.

Jäähdytysnesteen vuoto voi olla helpompi havaita kuin esimerkiksi vaurioitunut kannentiiviste.  Jäähdytysnesteen häviäminen ei välttämättä tarkoita että kannentiiviste olisi palanut. Jäähdytysnesteen häviäminen voi johtua vuotavasta letkusta, reiästä jäähdyttimessä tai vuotavasta vesipumpusta. 

Ilmeisin todiste jäähdytysnestevuodosta ovat jäähdytysnestelammikot auton alla kun ajoneuvo on ollut pysäköitynä yön yli. Jos havaitset lätäköitä auton moottoritilan alla, on hyvä avata konepelti ja tutkia moottorin/jäähdyttimen kohta joka on suoraan lätäkön yläpuolella. Kannattaa etenkin tarkistaa jäähdyttimeen johtavat ja sieltä lähtevät letkut sekä itse jäähdyttimen alapuoli.

Seuraavaksi kannattaa tarkistaa paisuntasäiliön/jäähdyttimen -korkki koska jäähdytysneste voi vuotaa viallisesta korkin kautta. Jäähdytysnesteen vuotamisesta ja kuivumisesta johtuvat valkoiset raidat paisuntasäiliössä /jäähdyttimessä ovat yleinen merkki että korkki vuotaa. Tämä puolestaan johtaa moottorin ylikuumenemiseen, koska jäähdytysneste ei pääse kiertämään järjestelmässä niin kuin pitäisi.

Palanut  kannentiiviste päästää jäähdytysnesteen sylintereihin. Tällöin jäähdytineste palaa ja häviää  pakojärjestelmän kautta pakoputkesta. Tämä tarkoittaa, että jäähdytysneste ei pääse kiertämään järjestelmää häiriöttä ja jäähdyttämään moottoria, tällöin moottori ylikuumenee. Monissa tapauksissa kannentiiviste on vaurioitunut moottorin ylikuumeneminen vuoksi, vaikka se pahentaa ylikuumenemista se ei välttämättä ole alkuperäinen syy kannentiivisteen vauriolle.

Kuplinta jäähdyttimessä tai paisuntasäiliössä

Ajoneuvosi jäähdytysjärjestelmä on suljettu pumppujen, putkien ja letkujen yhdistelmä, joka on suunniteltu pumppaamaan jäähdytysnestettä moottorille. Jäähdytysjärjestelmä toiminta mahdollistaa jatkuvan virtauksen erilaisiin komponentteihin moottorissa, kuten sylinterikannen tiivisteeseen, moottorilohkoon ja sylinterikanteen, jolloin moottorin toiminta jatkuu oikeassa lämpötilassa. Kun järjestelmään pääsee ilmaa, syntyy tukoksia/ilmalukkoja, jotka voivat aiheuttaa ylikuumenemista ja lisävahinkoja moottorille. Kuplinta jäähdytysjärjestelmässä tarkoittaa että jäähdytys järjestelmään  pääsee ilmaa / pakokaasua joka aiheuttaa kyseisen. Vastapaine järjestelmässä estää jäähdytysnesteen kiertämisen normaalisti ja johtaa ylikuumenemiseen.

Useimpien ajoneuvojen jäähdytysjärjestelmä on paineistettu ja sen on oltava tiivis jotta jäähdytysneste/jäätymisenestoaine voidaan pumpata moottoriin. Kun ilmaa pääsee tähän suljettuun järjestelmään, voi muodostua ilmalukkoja (taskuja), jotka rajoittavat jäähdytysnesteen virtausta ja aiheuttavat ylikuumenemista ja kuplintaa.

Näkyvät kuplat osoittavat paineen nousua järjestelmässä, mikä on merkki ilmalukosta (tukoksesta). Yksi tavallisimmista syistä, joiden vuoksi järjestelmässä on ilmaa, on sylinteri lohkosta sisältä tuleva ilma/pakokaasu, joka siirtyy jäähdytysjärjestelmään vaurioituneen lohkon tai kannentiivisteen vuoksi. Vapautunut ilma/pakokaasu aiheuttaa jäähdytysnestesäiliössä kuplimista, jota usein luullaan väärin kiehumiseksi.

Kannentiivisteen rikkoutuessa ilmaa pääsee järjestelmään ja aiheuttaa kuplia, jolloin myös jäähdytysneste virtaa sylinteriin vaurioituneen kannentiivisteen kautta. Tämä tarkoittaa, että järjestelmä täyttyy tasaisesti ilmalla, kun neste vuotaa sylintereihin, mikä alentaa järjestelmän painetta, jolloin neste saavuttaa kiehumispisteensä nopeammin. Ylikuumeneminen voi tapahtua nopeasti kannentiivisteen rikkoutumisen vuoksi, ja se voi myös aiheuttaa valkoisen höyryn nousemisen konepellin alta kun moottori “keittää”.

Suosittelemme myös tarkistamaan jäähdytysjärjestelmän korkin eheyden, koska se myös ylläpitää jäähdytysjärjestelmän painetta. Jos korkki on vioittunut tai pettänyt niin se on myös vaihdettava, jotta järjestelmään ei pääse ilmaa Steel Seal – käsittelyn jälkeen.

vaalean värinen "liete" öljykorkissa ja moottoriöljyssä

Yksi yleisimmistä sylinterikannen tiivisteen vikaantumisen oireista on öljyn täyttöaukon korkin alapuolelle tai mittatikkuun kertyneet vaaleat jäämät. Nämä jäämät on helppo havaita. 

Kertymien syntyminen johtuu veden ja öljyn välisestä ristikontaminaatiosta eli sekoittumisesta keskenään. Steel Seal pystyy korjaamaan ongelman jäähdytysjärjestelmän vesikanavien kautta.

Sekoittumisen vuoksi suosittelemme, että ennen Steel Seal -käsittelyä ajoneuvoon tehdään moottoriöljyn huuhtelukäsittely ja vaihdetaan uuteen puhtaaseen öljyyn. Tämä auttaa myös todentamaan ongelman korjaantumisen.  

öljyä
jäähdytysjärjestelmässä

Kannentiiviste päästää veden ja öljyn kulkemaan sen läpi sekoittumatta keskenään. Kannentiivisteen ollessa vaurioitunut vesi ja öljy pääsevät sekoittumaan kannentiivisteen vaurion läpi moottorissa olevan korkean paineen vuoksi.

Ajoneuvolla ajettaessa kontaminoitunut öljy kiertää ympäri moottoria. Moottorin ollessa pysähdyksissä öljy voi olla nähtävissä paisuntasäiliössä.  Tämä on ongelma joka pahenee vähitellen, kunnes se on korjattu ja järjestelmä on tiivis.

Öljyn ja veden sekoittuminen keskenään voidaan tunnistaa myös alla olevista oireista, jos kontaminaatiota ei voida havaita visuaalisesti. Esimerkiksi seuraavia oireita voi esiintyä:

  • Valkoista savua pakoputkesta

Pakoputkista tuleva valkoinen savu osoittaa, että palotilassa palaa jäähdytysnestettä. Savussa voi myös olla “makea” haju, joka johtuu jäähdytysnesteestä (glykolista). 

  • Sinistä savua pakoputkesta

Toisin kuin valkoinen savu, sininen savu tarkoittaa öljyn palamista palotilassa. Tämä ei välttämättä tarkoita, että kannentiiviste on palanut, mutta suosittelemme kääntymään ammattitaitoisen mekaanikon puoleen.

  • Moottorin tehon vähentyminen

Kun kannentiiviste ei enää tiivistä sylinteriin kohdistuvaa puristuspainetta, mäntää alaspäin painava voima vähenee huomattavasti. Tämä johtaa moottorin kokonaistehon vähenemiseen, käyntihäiriöihin jne. Tämä voidaan tutkia puristuspainemittauksella.

  • Öljyn ja/tai jäähdytysnesteen häviäminen

Jäähdytysnesteen ja/tai öljyn häviäminen järjestelmästä on yksi mahdollinen oire kannentiivisteen palamisesta.